Dabar tokių egzaminų per metus turėjau 18, dar 4 laukia ateinantį mėnesį. Viešų pristatymų, grupinių ir rašto darbų suskaičiuoti nė nepavyktų. Tiesa, prieš metus faktas, kad streso kitais metais turėsiu aštuoniolika kartų daugiau, nei dvyliktoje klasėje, padėjęs man nebūtų, bet visgi, egzaminų sesija - neišvengiamas jauno žmogaus gyvenimo etapas, kuriam pasibaigus suprantame, kaip viskas iki šiol buvo paprasta. Tad ką daryti, kad egzaminų laikotarpis netaptų didžiausiu pragaru?
ISM vyr. lektoriaus, psichologo Aniceto Suchockio patarimas abiturientams: "turite laikyti egzaminus ne dėl to, kad reikia, ne dėl to, kad kažkas to iš jūsų tikisi, o todėl, kad egzaminai – žingsnis jūsų svajonės link. Kuo aiškiau žinosite, koks egzaminų tikslas, ko jums iš jų reikia, tuo mažiau jausite streso ir tuo sėkmingiau išlaikysite egzaminus" .
Iš savo daržo noriu patarti giliai įkvėpti ir iškvėpti. Nusiraminus įsivaizduoti blogiausią galimą egzaminų rezultatą ir gyvenimą jiems praėjus - ar pasaulį ištiks trečiasis pasaulinis? Ar nuo to fiziškai nukentės mūsų artimieji/ mes patys? Ar dėl to sugrius visos įmanomos ateities karjeros perspektyvos? Neabejotinai NE.
Vienintelė įmanoma bloga egzaminų baigtis - prastai išlaikyti arba visiškai neišlaikyti egzaminai. Kaip nuo to pasikeistų mūsų gyvenimas?
a) metus būtų galima praleisti savo asmenybės ugdymui, tobulinimui ir savęs ieškojimui, o kitais metais egzaminus laikyt iš naujo. Ne kiekvienas abiturientas yra psichologiškai subrendęs geriems egzaminų rezultatams. Ne kiekvienas abiturientas, vos baigęs vidurinę mokyklą, yra psichologiškai pasirengęs mokytis universitete.
Nuoširdžiai pavydžiu dabartiniams grupės draugams, kurie turėjo galimybę pabaigę mokyklą išvykti mokytis į užsienį ar tiesiog praleisti laisvus metus. Neabejotinai tokie žmonės į universitetą grįžta daug brandesni, vertinantys mokslą, žinias ir akademinę aplinką. Iš jų galima semtis ne tik gyvenimiškos, bet ir universitetinės patirties.
Amžiaus skirtumas universitete niekam nesvarbu - koks skirtumas, universitete žmogus pradės mokytis devyniolikos, ar dvidešimt devynerių. Svarbu, kad tuo metu jis jaustų, kad universitetas tikrai yra tai, ko jam reikia, o ne tai, ką verčia daryti aplinka, stereotipai ar visuomenė.
b) tektų įstoti į norimos specialybės mokamą vieną. Tektų imti paskolą iš banko (ar tėvų) ir už mokslus (arba savo dvylikos metų tinginiavimą) mokėti pinigus. Ar tai blogai - spręsti jums. Žinoma, geriau nemokėti pinigų už tai, ką gali gauti nemokamai, tačiau mokant pinigus kiekvienas naujai išmoktas dalykas įgyja aukso vertę. Pastebėtina tendencija, jog studentai, mokantys už mokslą, mokslus vertina daug labiau.
Ir šios dvi baigtys yra blogiausia, kas gali Jums nutikti. Kitos baigtys dar geresnės, tad kokia prasmė panikuoti dėl gerų baigčių?
Esama trijų žmogaus stabilumo zonų - panikos, streso ir komforto.
Komfortas yra pati patogiausia zona, leidžianti tūnoti, tyliai susisukus į vėžlio kiautą. Patogu? Be abejonės. Tačiau ar naudinga? Nė velnio. Komforto zonoje žmogus netobulėja, negalvoja, neveikia. Greičiau "verda savose sultyse". Komforto stotelė būtina norint pailsėti nuo gyvenimo tempo, tačiau pernelyg ilgai užsisėdėti joje gali būti pražūtinga.
Panikos zona, kaip jau galima nuspėti iš pavadinimo, prie gero taip pat neveda - žmogus, gyvenantis nuolatinėje panikoje, yra įsitempęs, tačiau įtempti jo nervai neleidžia smegenims veikti taip, kaip jos galėtų tai daryti kitais atvejais.
Geriausia žmogaus tobulėjimui ir augimui yra streso zona. Ir tai nereiškia, kad su kiekvienu atsiskaitymu žmogus privalo stresuoti. Tačiau stresas savotiškai teigiamai veikia žmogaus mąstymą - jis tampa priverstas įdėmiau klausyti, atidžiau žiūrėti ir atsargiau užuosti visa, kas jį aplink supa. Streso būsenoje žmogus geriausiai absorbuoja aplinką ir įsisavina visa, kas vyksta aplink jį ir jo viduje. Tad kodėl turėtume gailėti savęs, jog šiuo metu gyvename pačioje geriausioje žmogaus tobulėjimui ugdyti zonoje?
Prisiminkite save prieš metus, dvejus. Pastebėkite, kaip stipriai sveikas stresas padėjo jums tobulinti savo asmenybę ir akademinius pasiekimus.
Kita vertus, niekas neverčia mūsų tobulėti. Ramiu veidu baigę mokyklą galime stoti ė darbo biržą, niekur nesimokyti, gauti pašalpą iš valstybės ir gyventi už kelis šimtus litų per mėnesį. Net jei kažkas dėl tokio sprendimo jus teis - tai jūsų pasirinkimas, kurio niekas kritikuoti negali. Toks pasirinkimas neabejotinai pats patogiausias, nereikalaujantis jokių pastangų, tačiau ir jo baigtis, mano akimis, pražūtinga.
Važiuodama į pačius sunkiausius egzaminus ar viešus pristatymus graudžiai pradedu žiūrėti net į raudonomis nosimis ir nukraujavusiomis ausimis pasipuošusius Stoties gyventojus - "kaip jiems pasisekė, kad šiandien jiems nereikia atsiskaityti matematinės analizės egzamino ar gintis mikroekonomikos rašto darbo". Tačiau po kelių akimirkų suvokiu, kad ir aš pasirinkau mokytis pati, tad kaltinti galiu tik save. Tačiau kaltinti prasmės nėra. Pasirinkau, vadinasi norėjau to.
Viso šio rašinėlio pagrindinė mintis - DIRBTI ir dėti visą save, siekti tikslų, o jų nepasiekus - siekti jų iš naujo. Nesėkmės atveju reikia suprasti, kad nesėkmė gali būti pati didžiausia sėkmė toje situacijoje. Ne visuomet tobulai išlaikyti egzaminai ir raudonas diplomas lemia sėkmę. Kartais tenka paragauti nesėkmių, kad pasiekus savo tikslą jaustum jo skonį. Kita vertus, nesėkmės iš naujo leidžia pergalvoti sėkmės sampratą.
Todėl ir pasirinkau studijas užsienyje - nėr egzaminų arba jų labai mažai, visai kitokie mokymo būdai, nėra jokio kalimo ir sėdėjimo ilgus vakarus prie knygų...
ReplyDeleteKad ir kur bebūtum, svarbu, kad būtų gerai tau :)
ReplyDeleteAš, ko gero, buvau viena iš nedaugelio, kurios abitūros egzaminai visiškai negasdino ir nekėlė jokio streso. Galbūt labai daug prie to prisidėjo ir šeimos palaikymas bei požiūris, kad "egzaminas, tai dar ne pasaulio pabaiga".
ReplyDeleteO dėl egzaminų (prezentacijų ir pan. universitetinių "linksmybių) jaudulys buvo aplankęs vieną vienintelį kartą prieš matematikos egzaminą (pirmame kurse), o vėliau dėl tos sesijos kažkaip labai baisiai ir nestresavau, tas egzaminas tampa tiesiog eiliniu kurso privalomu kurso dalyku. Galbūt praeina ir tas pirmo kurso požiūris apie universitetą, nežinojimą kaip viskas vyksta ir pan.
"Kartais tenka paragauti nesėkmių, kad pasiekus savo tikslą jaustum jo skonį". Teisingai, labai teisingai. Labai tinkamas irasas pries mano rytojaus egzamina, kuriam del savo "nezinau, ko noriu" nepasiruosiau tinkamai. Dabar zinau, ir tikslo sieksiu bet kokiu atveju. Sekmes, ar perlaikymo. Geros tau sesijos, bet nepamirsk: "Life moves pretty fast. If you don't stop and look around once in a while, you could miss it."
ReplyDeleteChocolate with glitter, šeima iš tiesų turi daug įtakos mūsų savijautai, tad reikia džiaugtis ja :)
ReplyDeleteKažkaip man sesija po sunkių mokslo metų atrodo tarytum atostogosm, mat paskaitų lankyti jos metu nebereikia :D
O kuo toliau, tuo mažiau sureikšminu egzaminus. Ne dėl to, kad nesimokyčiau, o dėl to, kad pasimokius panikuoti prasmės nebelieka :)
Pirmas kursas jau savotiškas stresas, o apsipratus su aplinka, stresas dingsta :) Galbūt tą patį universitetą baigei-mokaisi? :)
FC, tiesa tiesa, kartais per savo kasdienio gyvenimo stresines smulkmenas pamirštame pagrindinius gyvenimo tikslus ir tiesiog pasidžiaugti savo greit lekiančiu gyvenimu. Tavo žodžiai itin laiku ir vietoje.
ReplyDeleteAš taip pat rytoj turiu dar vieną prezentaciją, ketvirtadienį laukia dar vienas egzaminas. Viskas bus gerai, bet reikia ne tik tikėti tuo, bet ir siekti, kad tai taptų realybe :)
@Kotryna, tu visiškai teisi, mano alma mater - ISM'as :) Galiu pasidžiaugt, kad ekonomikos pagrindų mokiausi kaip tik čia :)
ReplyDeleteO, kaip smagu girdėti :) papasakok ką nors iš savo studijų laikų :)
ReplyDelete